Experimenteerpaden

Voor werkjaar 2016-2017 hebben de coaches een aantal typische trajecten in het hoofd die CoderDojo-kids kunnen volgen. Natuurlijk is ieder kind vrij om elke sessie te doen waar hij op dat moment het meeste zin in heeft, maar voor wie tijdens de sessies veel kennis over één onderwerp wil opbouwen, is het aangewezen om binnen een traject te blijven.

Die trajecten noemen we experimenteerpaden. Omdat we niet van het woord "leertraject" houden - kinderen moeten tijdens de week op school al genoeg "leren". Bij CoderDojo moeten kinderen vooral kunnen spelend ontdekken en experimenteren, vinden we.

Een experimenteerpad bestaat uit 5 sessies. En we hebben 3 experimenteerpaden in gedachten:

(als bovenstaande tabel niet volledig zichtbaar is op uw computer of tablet, kan je de tabel ook downloaden als afbeelding)

    • Het pad Programmeerbeginselen is de ideale plek voor de CoderDojo-nieuweling om te beginnen. Met de visuele programmeertaal Scratch leer je de beginselen van programmeren kennen, en is er voor alle leeftijden wel een uitdaging te verzinnen. Wat wordt jouw project?
    • Het pad Programmacode schrijven richt zich op 10-plussers die al enige ervaring met Scratch hebben en de stap willen zetten naar echt programmeren, met code. Daarvoor werken we met de echte programmeertaal Python en het JavaScript-framework Bitsbox.
    • Het pad rond Elektronica en robotica laat de kinderen kennis maken met de wondere wereld van LEDjes, transistoren, weerstanden, voltages en schakelingen. Bij het beginnerspad worden de onderwerpen spelenderwijs aangebracht. Met MaKey MaKey experimenteer je met elektronica, en met Edison en mBot maak je kennis met robotica zonder dat je alles van elektronica moet kennen. In de laatste sessie maken we kennis met het elektronica-experimenteerplatform Arduino. Het gevorderden-pad richt zich op 10-plussers die al enige programmeerervaring hebben, en willen kennis maken met échte elektronica. We werken met Arduino-experimenteerborden, en we leren stap voor stap hoe een robot in elkaar zit en geprogrammeerd wordt. De Arduino-borden voor deze sessies worden bij voorkeur door de ouders zelf aangekocht. Zie hieronder.

Tijdens sessie 1 wordt er een algemene inleiding gegeven op alle experimenteerpaden. Zo kan je proeven van alle onderwerpen, om in sessie 2 dan aan de slag te gaan met een bepaald pad.

Hardware aankopen

Voor de programmeerlessen zijn er geen aankopen vereist.

Voor de beginners-lessen elektronica worden de robotjes en MaKey MaKeys ter beschikking gesteld door CoderDojo Dendermonde. Hardware zelf aankopen is niet nodig.

Voor de elektronica-sessie voor gevorderden wordt er gewerkt met het elektronica-platform Arduino.

Arduino-borden zijn in vergelijking met andere elektronica-platformen niet zo duur. Voor enkele tientallen euro's heb je al een hele uitvinderskit!

Om vlot te kunnen werken tijdens de CoderDojo-sessies vragen we aan de ouders om zelf een Arduino-basisset te voorzien. Een basisset bestaat uit één Arduino-bord (typisch een Arduino Uno, winkelprijs € 24) en een aantal standaard elektronica-componenten, zoals jumper-kabels, weerstanden en LEDjes.

Het eenvoudigste om zo'n basisset in huis te halen is om een kant-en-klare aan te kopen.

Dat kan in een winkel of webshop naar keuze.

Enkele mogelijkheden:

  • In de Stationsstraat in Dendermonde is ElectroshopXL gevestigd (achteraan de winkel van Patrick Gilen), één van de officiële Arduino-leveranciers in België. Je vindt er een ruim gamma aan elektronica-componenten, en je krijgt er persoonlijk advies en service.
  • We werken samen met ElectroshopXL om een korting te bekomen bij groepsaankoop. Tijdens de eerste sessie zullen we aan alle kinderen en ouders vragen om op te geven of je hardware wil aankopen via ons of niet. Als we voldoende bestellingen bijeenbrengen, kunnen we kortingen tot 10% bekomen.
  • Bij ElectroshopXL is de officiële Arduino-starterkit verkrijgbaar voor € 96,5. (link)
  • Mits groepskorting kan daar nog € 9,65 af gaan.
  • De officiële Arduino-starterkit bevat alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan, plus een heel duidelijk beginnersboek (in het Engels).
  • Er zijn ook alternatieve kits te koop, zoals de Sparkfun Inventor's Kit (in grote uitvoering voor € 99,95 of in kleine uitvoering voor € 49,95).
  • De kleine Sparkfun Inventor's Kit biedt voor de Arduino-sessies van CoderDojo de beste prijs in Dendermonde. We raden deze kit aan voor het volgen van de sessies. De eerste 8 experimenten uit het handboek van de grote kit kunnen integraal uitgevoerd worden met deze mini-kit. Download het handboek als PDF om alvast een kijkje te nemen.
  • Als we voldoende bestellingen verzamelen via groepsaankoop, kunnen deze aangekocht worden voor € 44,95.
  • Wil je na de CoderDojo-sessies nog verder aan de slag gaan met Arduino, dan ben je beter af met een van de grotere kits.
    • Een alternatieve mogelijkheid is om niet de lokale middenstand te steunen, maar een bestelling te plaatsen op een Chinese elektronica-site. Deze sites bieden op zich namaak aan, maar in het geval van Arduino is dat toegelaten namaak: Arduino is een open-source hardware platform. Op Banggood.com is bv. al een basis-Arduino-kit verkrijgbaar voor om bij de € 15. Er zijn ook nog uitgebreidere kits verkrijgbaar.
    • De levering is gratis, maar je moet er wel geduld voor hebben (levertijd kan oplopen tot een maand). De geleverde goederen zijn goedkoper afgewerkt dan de producten die in Dendermonde verkrijgbaar zijn, maar ze zijn volledig functioneel en betrouwbaar.
    • Voor aankopen via internet bieden we als CoderDojo-organisatie géén groepsaankopen aan. Aankopen via internet gebeuren volledig op eigen verantwoordelijkheid.
    • Tenslotte is er nog de mogelijkheid om tweedehands materiaal aan te kopen, via websites als Kapaza of 2dehands.

Geïnteresseerde ouders kunnen altijd bij de coaches terecht voor meer advies.