Werkjaar 2018-2019

CoderDojo Dendermonde gaat voor werkjaar 2018-2019 voort op hetzelfde elan van werkjaar 2017-2018.

Wist je dat we ook een Facebook-pagina hebben? Vind ons leuk en blijf op de hoogte van alle nieuwtjes.

Arduino

Sinds vorig jaar zijn we aan de slag met het elektronica-platform Arduino. Arduino is een open-source hardware-platform waarmee je snel elektronische schakelingen kan bouwen (zonder solderen) en waarmee je die schakelingen ook kan programmeren. Een Arduino-bordje is eigenlijk een mini-computer waar je elektronische componenten zoals LEDjes of weerstanden op kan aansluiten.
In onze CoderDojo-sessies gaan we een inleiding geven op elektronische schakelingen, en zo geleidelijk aan de stap zetten richting robotica.

Bitsbox

Vorig werkjaar hebben we bij CoderDojo al de stap gezet van Scratch naar tekstueel programmeren via RoboMind en via Python. Omdat RoboMind voor sommigen iets te eenvoudig is en Python dan nog weer iets te moeilijk, zetten we er Bitsbox tussenin. Met Bitsbox programmeer je echte code, en maak je in een handomdraai leuke spelletjes op een iPad. Bitsbox is eigenlijk een framework dat bovenop JavaScript gebouwd is. Met vereenvoudigde JavaScript code ga je aan de slag. Zo leer je programmeerprincipes aan, maak je leuke spelletjes, en maak je kennis met een echte programmeertaal als JavaScript.



We gaan in onze CoderDojo-sessies aan de slag met enkele concrete Bitsbox-projectjes waarmee je snel cool apps maakt.

Experimenteerpaden

Inschrijvingen voor iedereen

Om meer kinderen de kans te geven om onze sessies bij te wonen, splitsen we het werkjaar op in 2 reeksen van 5 sessies.

En verder

Naast deze vernieuwingen blijven we natuurlijk het vertrouwde recept bovenhalen: samenkomen, leren van elkaar, experimenteren, en beproefde onderwerpen als Scratch, RoboMind, MaKey MaKey en Python!