Zelf aan de slag: nuttige links

Wil je thuis zelf aan de slag? Of wil je verder gaan dan we in de CoderDojo-sessies kunnen gaan?
Dan hebben we op deze pagina een overzichtje met handige links!

Programmeren

  • Scratch - scratch.mit.edu
    De grafische programmeeromgeving waarmee elke CoderDojo als eerste aan de slag gaat.

  • Code.org
    Een reeks mooie, concrete projectjes, in de stijl van Scratch.

  • AllCanCode - allcancode.com
    Help Marco om zijn weg te vinden door de jungle. Ideaal voor wie zijn eerste stapjes zet in programmeerlogica.

  • Bitsbox - bitsbox.com
    Een project dat pas dit voorjaar is opgestart, maar al heel mooie resultaten kan voorleggen. Met Bitsbox programmeer je echte code, en maak je in een handomdraai leuke spelletjes op een iPad. Bitsbox is eigenlijk een framework dat bovenop JavaScript gebouwd is. Met vereenvoudigde JavaScript code ga je aan de slag. Zo leer je programmeerprincipes aan, maak je leuke spelletjes, en maak je kennis met een echte programmeertaal als JavaScript.
    Bitsbox is het meest compleet als je een Bitsbox-pakket bestelt (als PDF), maar je kan de omgeving ook gratis gebruiken om je eigen creativiteit er op los te laten.
    Bitsbox is voorlopig enkel in het Engels beschikbaar.

  • Invent with Python - inventwithpython.com
    We zijn sinds een tijdje bij CoderDojo van start gegaan met Python. We beloven deze zomer verder te werken aan onze eigen Python-cursus, maar wie verderop wil en niet bang is van een Engelstalige handleiding, raakt héél ver met de gratis e-books van Invent with Python.

  • Codecademy - codecademy.com
    Er bestaan tegenwoordig tientallen sites op internet waar je gratis en goed echte programmeertalen kan leren. De meeste zijn helaas enkel in het Engels beschikbaar.
    Wat we persoonlijk een hele goede vinden, is Codecademy. Op Codecademy kan je op een goede en snelle manier talen als HTML, PHP, JavaScript, Python, Ruby en andere leren.

Apps om programmeerprincipes te leren kennen

  • Scratch jr - scratchjr.org
    Een sterk vereenvoudigde versie van Scratch, bedoeld om kinderen vanaf 5 jaar (die dus nog niet kunnen lezen) ook te laten kennis maken met programmeerprincipes.

  • The Foos - thefoos.com
    Een hele leuke manier om kennis te maken met programmeerprincipes. Breng uitdagingen tot een goed einde door de juiste stappen te programmeren. Geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar, maar zeker ook nog uitdagend voor grotere kinderen.

  • Cargo-Bot - twolivesleft.com/CargoBot
    Enkel beschikbaar voor iPad. Een app waarbij je een robot in een fabriek moet programmeren om pakketjes in de juiste volgorde te leggen. Absoluut niet alleen voor beginners, er zitten een aantal behoorlijke hersenkrakers bij!

Prutsen met elektronica

Alle bovenstaande links gaan over programmeertalen om te gebruiken op een computer of op internet. Maar veel CoderDojo's laten kinderen ook kennis maken met "hardware", waarbij we zelf dingen gaan bouwen en in elkaar gaan knutselen. De combinatie is helemaal geweldig: zelf elektrische schakelingen maken, en daarna een programma uploaden naar dat elektronisch circuit.
Alle elektronica-materiaal is vlot verkrijgbaar via internet of bij Electroshop in de Stationsstraat.
  • MaKey MaKey - makeymakey.com
    MaKey MaKey is een heel toegankelijke manier om kennis te maken met elektronica. Met MaKey MaKey kan je ongeveer alles wat elektriciteit geleidt gebruiken om eenvoudige computerprogramma's te bedienen. Zo hebben we tijdens onze CoderDojo's bananenpiano's gemaakt of gamecontrollers getekend met potlood. MaKey MaKey werd ook gebruikt in elke aflevering van De Schuur Van Scheire op één.

  • Arduino - arduino.cc
    MaKey MaKey is maar een kennismaking met elektronica. Arduino is het échte werk. Het Arduino-platform biedt een goedkope manier om snel elektronische schakelingen te maken die zelf geprogrammeerd kunnen worden. Op die manier is het eenvoudig om bv. een schakeling te bouwen die een alarmsignaal laat afgaan als iemand te dicht in de buurt komt, of die een lampje laat branden als de temperatuur in de kamer te hoog wordt. We hopen volgend schooljaar in Dendermonde met Arduino aan de slag te gaan.

  • Ototo - ototo.fm
    Ototo lijkt op het eerste zicht wat op MaKey MaKey: het is ook een elektronica-bordje (dat je niet kan programmeren) waarmee je geluid kan maken met geleidende voorwerpen. En zo kan je dus even goed met Ototo een bananenpiano bouwen. Het grote verschil tussen MaKey MaKey en Ototo zit hem in het feit dat Ototo geen computer nodig heeft, maar volledig zelfstandig werkt, met ingebouwde synthesizer en luidspreker. Een ander belangrijk verschil met MaKey MaKey is dat MaKey MaKey altijd met gesloten circuits werkt, terwijl Ototo aan aanrakingen (capacitive sensing) voldoende heeft.

  • littleBits - littlebits.cc
    littleBits is elektronica op kindermaat. De magnetische littleBits-blokjes bevatten sensoren en actuatoren, en laten je toe om op enkele seconden tijd een volledige schakeling te bouwen. En dankzij de Arduino-module is littleBits bovendien programmeerbaar. De perfecte kennismaking met elektronica!

  • Leap Motion - leapmotion.com
    Met de Leap Motion controller kan je je computer besturen met handbewegingen. Binnen CoderDojo gebruiken we de Leap Motion om de Scratch-projecten wat interactiever te maken. Zo kan je met een handbeweging een Scratch-programma activeren.

De ultieme elektronica: robots

En natuurlijk: waar élke geek van droomt is om uiteindelijk met elektronica een robot in elkaar te steken. Het is een leuke uitdaging om bv. met Arduino een robot te bouwen, en we zijn van plan om volgend jaar ook Arduino-robot-projectjes te organiseren.
  • Edison - meetedison.com
    Een eenvoudige kennismaking met robotica is Edison. We hadden afgelopen jaar bij CoderDojo Dendermonde 3 Edison-robotjes. De educatieve robotjes hebben allerlei sensoren aan boord en zijn programmeerbaar. Zo kunnen we snel een programma maken om bv. het robotje een lijn te laten volgen, of om hem te laten reageren op geluid. De robotjes zijn bovendien heel scherp geprijsd.

  • Lego Mindstorms - mindstorms.lego.com
    Niet zo scherp geprijsd, maar wel een heel volledig pakket, is Lego Mindstorms. Lego Mindstorms is een bouwpakket om met Lego zelf programmeerbare robotten te maken. Mindstorms biedt alle leuke dingen van robotica, maar zonder dat je ingewikkelde programma's moet schrijven of met draadjes en sensoren moet prutsen: alle benodigde elementen en sensoren zijn als bouwblokken beschikbaar, en de robot is heel makkelijk programmeerbaar via een visuele programmeertaal. Maar voor een starterskit moet je toch rekenen op € 350...

  • mBot - makeblock.cc/mbot
    mBot is een project van Makeblock, waarbij je een complete bouwkit krijgt voor een Arduino-gestuurde robot. De schakelingen zijn eenvoudig dankzij de klikklare connectoren, en ook het programmeren van de robot is eenvoudig dankzij de Scratch-achtige programmeertaal. Meer info over mBot vind je ook bij onze collega's van Lier.